Meetjesland

zondag 23 juni 2024

Samen met mijn pensioen was het tijd voor een nieuwe wagen. Ik wou mijzelf verwennen en mijn oog viel per toeval op een MX-5 RF. Wat ik toen nog niet besefte was welke hechte community er rond deze wagens was. Sindsdien is er een nieuwe wereld voor mij opengegaan. Ik kwam met de club in contact door een rit in Nieuwpoort in 2022. Ik kon helaas niet meer tijdig lid worden om deze rit nog mee te maken, maar kort nadien was mijn lidmaatschap een feit. Sindsdien heb ik met veel plezier aan bijna alle ritten deelgenomen. Na al die mooie ritten bekroop mij de goesting om iedereen kennis te laten maken met mijn regio. Na een kort gesprekje met onze voorzitster Linda was het beklonken, ik kreeg de rit van 23 juni 2024 toegewezen.

Er daarmee begon het echte werk. Ik woon namelijk in de prachtige streek van het Meetjesland. Je kan mij daar regelmatig aantreffen rondtoerend met mijn ‘roofless’ MX-5. Dit is dan ook de uitgelezen gelegenheid om jullie kennis te laten maken met  dit pareltje. Deze rondrit biedt een perfecte combinatie van bochtige wegen, schilderachtige landschappen en interessante bezienswaardigheden.

Maar hoe begin je nu aan zo’n rit? Ik dacht dat dit heel eenvoudig met een routeplanner kon en ben ik met de MRA tool aan de slag gegaan. Na een eerste selectie van de interessantste plaatsen heb ik de route uitgetekend, een voorlopig roadbook gemaakt en ben ik met mijn neef David op pad gegaan om de route uit te testen.  Dit viel echter helemaal niet mee. Wat in theorie op “papier” een eitje leek, bleek in de praktijk helemaal niet zo eenvoudig. We leven namelijk in Belgie, het land van de werf van de eeuw… De rit was bezaait met wegwerkzaamheden en al na enkele kilometers stonden we muurvast. Dan maar terug naar de tekentafel.

Voor de tweede versie had ik ondertussen de vele mogelijkheden van MRA leren kennen en kon ik de situaties beter inschatten. Daar de route verschillende keren de E34 (N49 Antwerpen-Knokke) kruist en deze weg tussen Maldegem en Knokke één grote werf is is het niet eenvoudig om de juiste plaatsen te vinden om deze veilig over te steken. Na nog enkele iteraties is de rit echter uiteindelijk tot stand gekomen en hoop ik dat jullie er evenveel plezier aan zullen beleven als wij tijdens het samenstellen van de rit.

Op zondag 23/6 verzamelen we in het centrum van het Meetjesland. Ruim genomen is dit is het gebied tussen Brugge, Breskens en Gent. Volgens één van de legendes zou de naam Meetjesland door Keizer Karel in de mond zijn genomen bij zijn doorreis door de streek. Uit angst voor de seksuele appetijt van de keizer verborgen de inwoners hun dochters waardoor alleen oude vrouwen (meetjes) zaten te spinnen voor hun deur.

Na een vrijblijvend ontbijt vertrekken we voor een tocht van ongeveer 170 km. Tijdens deze tocht maken jullie kennis met de belangrijkste bezienswaardigheden van de streek.

Eén van de typische landschappen wordt gevormd door de met bomen afgezette binnendijken . Die werden in de middeleeuwen gebouwd om de hevige stormvloeden te bedwingen die via de Oosterschelde het binnenland onder water zetten. Naarmate de zee verder werd teruggedrongen zette dit de dijken droog. Later is men ook huizen gaan bouwen op deze binnendijken en tijdens deze rondrit zal je er heel wat zien.

De kreken vormen ook een typisch onderdeel van het landschap van deze streek. Deze zijn pas ontstaan na het inpolderen van het land. De grote kreken zoals de Braakman en de Boerekreek   zijn vooral het gevolg van grote stormvloeden. De dijken werden hersteld en die kreken bleven behouden. Het dierenepos ‘Van den vos Reynaerde’ dateert uit de 13de eeuw en zou in deze regio geschreven zijn. In elk dorpje van het Meetjeslandse krekengebied staat er bij de kerk een monumentje met Reynaert de Vos. Ook in Zeeuws-Vlaanderen is dat veelal het geval.

Het Leopoldkanaal  is aangelegd in het midden van de 19de eeuw over een afstand van 43 kilometer tussen Boekhoute en Heist en moest vooral zorgen voor de afvoer van overtollig regenwater uit de polders.

Damme is dan weer een prachtig middeleeuws stadje met historische gebouwen en sfeervolle straatjes. Maak een korte stop om de sfeer van dit charmante stadje op te snuiven en misschien een koffie te drinken op een terras aan de Markt.

We zetten onze rit verder bij onze noorderburen in Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen waar we een bezoek kunnen brengen aan Sluis, een gezellig stadje met een rijke geschiedenis. Op de panoramaweg worden we getrakteerd op een fantastisch panoramisch zicht op de monding van de Westerschelde en de vuurtoren van Breskens waar we even kunnen uitwaaien en genieten van de frisse zeelucht. Er zijn onderweg voldoende parkeergelegenheden en mogelijkheden tot picknick of lunch in één van de beachhouses op het strand. Via Breskens keren we terug naar de Belgische grens en passeren we nog enkele typische dorpjes van het Meetjesland: Waterland-Oudeman, Sint-Jan-in-Eremo, Watervliet en Bassevelde. De eerstnoemde lenen hun naam aan een gezegde hier “Woatervliet twis deur den Aa’man”. Dit zegt men hier tegen slappe koffie, als je dus de bodem van het kopje kan zien.

Onderweg komen we nog langs de taverne De Roste Muis. Meer dan 100 jaar geleden stond daar een café met die naam. Er waren nogal wat seizoenarbeiders en boerenknechten aan de slag op de weidse akkers. Naar wat de overlevering ons brengt zou de uitbaatster het niet zo nauw genomen hebben met de zeden van toen en sloeg de naam op een roodharig onderdeel van haar lichaam. Nu is dit een taverne waar je tijdens de weekends op de koppen kan lopen.

Via Oosteeklo, Lievegem en Ursel komen we in het Drongengoedbos terecht, het grootste aaneengesloten bosgebied van Oost-Vlaanderen.

De Drongengoedhoeve  is zeker de moeite waard om te bezoeken en een glas te drinken op het terras. Voor de liefhebbers is er ook de mogelijkheid om de kantine van de vliegclub van Ursel te bezoeken en te genieten van de vele sportvliegtuigen die er opstijgen en landen.

We komen terug samen op de plaats van vertrek waar, indien gewenst, kan genoten worden van een heerlijke hamburger van Mom’s Meat House .

UITERSTE INSCHRIJVINGSDATUM : 16 juni 21u59

Inschrijven niet meer mogelijk

Sorry, de inschrijvingen voor dit event zijn reeds afgesloten.

Meestal gebeurt dit een week voor de aanvang van het event. In uitzonderlijke omstandigheden - bijvoorbeeld bij een beperkt aantal plaatsen - kan dit echter ook vroeger gebeuren.